Nå kan du nominere til VIXEN Awards 2021

Publisert: 8/18/2021 · VIXEN Awards

Nomineringen til VIXEN Awards 2021 har åpnet. Publikum kan nominere sine favoritter frem til 1. september. Alle som er påvirkere via egne kanaler eller sosiale medier kan nomineres, uavhengig av om påvirkningen skjer på blogg, i podcast, på Instagram, YouTube, TikTok eller tilsvarende kanaler. Vinnerne offentliggjøres under en prisutdeling på Gamle Logen i Oslo 22. oktober.

VIXEN Awards er en årlig prisutdeling som kårer Norges beste influencere. I forkant av prisutdelingen arrangeres en konferanse for de som ønsker å øke sin kunnskap om influencer marketing.

Nominering fungerer slik

Det er opp til publikum å nominere sine favoritter i de ulike kategoriene.

Topp 50 nominasjoner i hver kategori går deretter videre til juryens vurdering. I tillegg har juryen inntil fem jokerkort i hver kategori. Semifinalister slippes i midten av september, med inntil 15 semifinalister i hver kategori. Deretter kan publikum stemme i utvalgte kategorier; mote, beauty, livsstil, interiør, mat, trening & helse, reise og friluftsliv, samt underholdning.

Publikums stemmer teller 40 prosent mot juryens 60 prosent i disse kategoriene. I kategoriene Årets sterke mening, Stjerneskudd, Gullpenn, Business og Årets influencer, er det juryen som velger ut semifinalister, finalister og vinnere.

Folkets favoritt er en ren publikumskategori, og her er det folket som bestemmer. Denne kategorien er brukerbestemt fra nominasjonene starter til prisen deles ut, og vinneren er den som får flest stemmer.

JURYEN: Øverst fra venstre: Helle Tjaberg, Amanda Børsheim Schjøtt, Astrid Valen-Utvik, Camilla Bjørn, Janne Monsen Tveit, Ingeborg Heldal, Erik Waatland, Vidar Singh, Nastaran Kowkabi, Benedicte Kristiansen, Halvor Harsem og Pål Nisja-Wilhelmsen

Ny kategori

Ved hjelp av Meltwaters Media Intelligence-plattform har VIXEN i samarbeid med juryen kartlagt potensielle nye kategorier. I kategorien Reise og friluftsliv er det svært mange profiler som leverer engasjerende innhold av høy kvalitet. Denne kategorien er derfor tatt med i årets VIXEN Awards.

— Det var stor enighet i juryen om at det burde legges til en ny kategori i VIXEN Awards, basert på hvor

mange influencere som lager godt, interessant og inspirerende innhold innen reise- og friluftsliv. Til tross for begrensede reisemuligheter i lang tid nå, ser vi at det likevel er mye godt innhold som har vært laget basert på reiser og turer i Norges land. Vi gleder oss til å se hvem som nomineres i denne nye kategorien, sier Astrid Valen-Utvik, sosiale medier-rådgiver og juryleder av VIXEN Awards.

Slik arbeider juryen

Alle som påvirker, enten det er via egne kanaler eller i sosiale medier kan nomineres, uavhengig av plattform. Juryen vil ikke kunne legge hovedvekten i sin vurdering på flyktige plattformer som Instagram Stories og Snapchat, men det vil kunne påvirke juryens avgjørelse til en viss grad. I tillegg til kategorispesifikke kriterier vurderer juryen hver enkelt influencer etter en rekke kriterier, både kvantitative og kvalitative, myke og harde. God, dårlig eller manglende merking, samt det estetiske og moralske vil også bli vurdert.

Juryen vil påse etter beste evne at vinnerne holder seg innenfor gjeldende lover og regler, som eksempelvis markedsføringsloven, åndsverksloven, alkoholloven og straffeloven, men juryen vil ikke kunne kvalitetssjekke alle publiserte poster fra inneværende periode (2020 og 2021), på alle nominerte kandidater. Mer om hvordan juryen arbeider finner du her.

— Nå gleder vi oss til å gi ros, heder og ære til dyktige influencere som vi har latt oss inspirere, underholde og lære av i en tid som har vært veldig annerledes og vanskelig for mange. På sett og vis kan vi si at influencerbransjen har hatt utfordrende forhold for å lage sitt vanlige innhold, men vi har likevel sett at mange har endret fokus, vært kreative og har utviklet innholdet sitt i mange ulike retninger i løpet av koronaperioden. Vi gleder oss til å dykke ned i alt innholdet, forteller Valen-Utvik.

— Jeg vil i tillegg hevde at juryen i år er den sterkeste noensinne, med flinke fagfolk fra mange ulike deler av bransjen. På den måten har vi ekspertise, kompetanse og oversikt over ulike deler i bransjen, og kan forhåpentligvis på best mulig måte gjøre de aller beste og mest veloverveide vurderingene.

— Nå håper vi at folk vil nominere sine aller største favoritt-influencere i alle de ulike kategoriene, og så skal vi gjøre vårt aller beste i juryeringen, slik at vi får gitt fortjent oppmerksomhet til de som fortjener det aller mest, avslutter jurylederen.